Rus gazetesi Novaya Gazeta bağımsız basına darbe vurarak yayınını askıya aldı



Carnegie Moscow Center’da siyasi analist ve gazetenin eski editörlerinden Andrei Kolesnikov, “Bu, henüz engellenmemiş son bağımsız yayının ortadan kaybolması” dedi ve “dev internet izleyicileri için büyük bir kayıp” dedi. gazeteyi kağıt üzerinde okuyanlar için bir felaket.”

Rusça ve Ukraynaca olarak yayınlanan işgal baskısı, 25 Şubat’ta saatler içinde tükendi. İki hafta sonra, kapağında “Kuğu Gölü’nün” “kuğuların dansı”, ateşli bir mantar bulutunun önünde siluet halinde tasvir edildi ve “Bir sorun” başlığıyla gösterildi. Rusya’nın değiştirilmiş Ceza Kanunu’nun tüm kurallarına uygun olarak oluşturulan ‘Novaya’.

Manşet, Rusya’nın sert yeni sansür yasalarına göre savaş hakkında haber yapmanın zorluklarını anlamlı bir şekilde aktardı; “savaş”, “işgal” ve “saldırı” kelimeleri bile yasaklanıyor ve ordunun itibarını zedeleyen bilgilerin yayınlanması suç sayılıyor. Analistler, Kremlin’in Rusya’ya karşı “benzeri görülmemiş bir bilgi savaşı” olarak adlandırdığı şeyin ortasında sert savaş önlemleri olarak getirilen kısıtlamaların kaldırılacağının hiçbir garantisi olmadığı konusunda uyarıyorlar.

Kolesnikov, gazetenin yayın hayatına devam etmesinin tek sebebinin Muratov’un otoritesi olduğunu söyledi.

Askıya almanın ne kadar süreceğini söylemek zor, çünkü ‘özel operasyon’ sona erse bile Rusya’daki tüm bağımsız medyayı ezen otoriter rejim ortadan kalkmayacak” dedi. KGB’nin halefi olan FSB’nin genel merkezi Lubyanka’ya atıfta bulunarak, “Kremlin ve Lubyanka, bir alternatifin – yani propaganda değil, profesyonel – bilgi alanının tamamen boşluğunun tadını çıkarabilir” dedi.

İşgalden bu yana, Rus makamları, gazetecileri Rusya’dan ayrılan Dozhd televizyonu ve devlete ait gaz şirketi Gazprom tarafından kontrol edilen yönetim kurulu tarafından dağıtılan Echo of Moscow radyosu da dahil olmak üzere düzinelerce bağımsız Rus medya kuruluşunu engelledi.

Yüzlerce gazeteci ülkeyi terk etti, ancak bağımsız medya hala YouTube ve Telegram’da haber yayınlıyor.

Novaya Gazeta’nın, Ukrayna’dan sivil kayıplarla ilgili gönderileri de dahil olmak üzere, savaş hakkında şimdiye kadar devam eden raporları, yasal kırmızı çizgiyi dikkatlice aştı. Ancak, ulusu savaşın arkasında birleştirmek ve Rusları savaşın “Nazileri” yok etmek ve Rusya’yı korumak için sınırlı, adil ve gerekli bir operasyon olduğuna ikna etmek için tasarlanmış bir devlet televizyonu propaganda saldırısının ortasında, Rus yetkililer için kapsamın hala çok fazla olduğu ortaya çıktı. Devlet ve Kremlin yanlısı medya, Mariupol ve Kharkiv gibi Ukrayna şehirlerindeki sivil mahallelere verilen büyük zarardan Ukrayna’yı sorumlu tutuyor.

Kentli entelektüeller, liberaller ve muhalefet destekçilerinden oluşan sadık bir izleyici kitlesine sahip olan Novaya Gazeta, sık sık Rusya yetkililerine karşı tavır aldı. 2000 ve 2009 yılları arasında, Rusya’nın Çeçenya’daki ihlallerini korkusuzca haber yapan Anna Politkovskaya da dahil olmak üzere altı gazeteciye suikast düzenlendi, 2006 yılında apartmanının asansöründe vurularak öldürüldü.

Gazetenin yayını askıya aldığına ilişkin duyurusu, Pazartesi günü Roskomnadzor uyarısından kısa bir süre sonra gelen iki paragraflık kısa bir bildiride yer aldı. Rus yasalarına göre, bir gazete yılda iki kez uyarı alırsa lisansı elinden alınabilir. Muratov yorum yapmaktan kaçındı.

İkinci uyarı, gazetenin savaş zamanı haberlerine değil, teknik bir kabahate dayanıyordu – bir STK’yı “yabancı ajan” olarak doğru bir şekilde etiketlememek. (Rusya düzinelerce aktivist, gazeteci ve sivil toplum kuruluşunu yabancı ajan olarak belirleyerek baskı yaptı.)

Novaya Gazeta’nın misyon bildirisi şöyledir: “Gazetecilerimiz gerçeği size göstermekten korkmuyorlar. Yetkililerin gerçeği söyleme yasağı da dahil olmak üzere sürekli olarak bir şeyleri yasaklamak istediği bir ülkede, gerçek gazetecilik yapmaya devam eden yayınlar olmalı.”

Elena Kostyuchenko bunu yapmak için Ukrayna’dan bildirerek hayatını riske attı. Cumartesi günü Ukrayna’daki Rus işgali altındaki Kherson’dan gelen hikayesi, çocuklar da dahil olmak üzere sivil kayıplar hakkında bilgi verdi. Raporda ayrıca Rus işgaline karşı mitingler, Rusya’nın şehre insani yardımı engellemesi ve Rusya’nın Kherson gazetecilerini, aktivistlerini, protesto organizatörlerini ve Ukraynalı askeri üyeleri kaçırıp dövmesi de yer aldı. Makale, tutuklananların götürüldüğü gizli bir hapishaneyi tanımladı.

Daha önceki bir raporda, Mykolaiv’deki 3 yaşındaki bir kızınki de dahil olmak üzere sivil cesetleri dokunaklı bir şekilde anlatılmıştı. Ayrıca genç bir kadının cesedinin güzel manikürlü ellerini de anlattı.

Gazetenin bir diğer muhabiri Elena Milashina Pazartesi günü sosyal medyada Çeçen askerler, Rus muhafızlar ve savaşta öldürülen gönüllüler hakkında bir haberin ortasında olduğunu söyledi.

“Novaya’nın sayfalarında veya web sitesinde okuyucuları bilgilendirmem artık imkansız olduğu için, mümkünse Facebook’ta yapacağım” dedi, sadece bir VPN kullanılarak erişilebilir. Çalışmalarında üç büyük raporlama projesi vardı ve “Benden başka kimse yapmaz” diyerek bitirmeyi planladı.

“Şu anda Ukrayna’da insanlar silahlarımız yüzünden ölüyor” diye yazdı. Gazeteciliğime, gazeteme ve ülkeme bundan sonra ne olacağını hep birlikte çözmemiz gerekiyor. Uzun ve zor olacak. Yine de umarım bir geleceğimiz olur.”

Milashina sadık okuyucularına ve hatta nefret edenlerine okudukları için teşekkür etti.

Mary Ilyushina bu rapora katkıda bulunmuştur.



Kaynak : https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/28/russia-press-freedom-novaya-gazeta/?utm_source=rss&utm_medium=referral&utm_campaign=wp_world

Yorum yapın